Vanliga frågor
Bekanta dig med de vanligaste frågorna. Frågorna är sorterade efter de ämnesområde.
- Medlemskap och medlemsavgift
- Online-tjänster, eKommunikation
- Ändringar i arbetet och kontaktuppgifter
- Inkomstrelaterad dagpenning
- Beskattning av förmåner
Medlemskap och medlemsavgift
Ingen rabatt eller befrielse beviljas på LL-kassas medlemsavgift. Medlemsavgiften ska betalas i alla situationer för att medlemskapet ska förbli i kraft och rätten till inkomstrelaterad dagpenning bevaras.
Man kan komma överens om en ny förfallodag för medlemsavgiften. Dröjsmålsränta läggs inte till arbetslöshetskassans medlemsavgiftsfordran. Vi skickar dock påminnelsefakturor enligt den ursprungliga förfallodagen.
Du har fått en pappersfaktura om e-fakturaavtalet inte har registrerats i tillräckligt god tid innan vi skickat fakturorna eller om dina bankuppgifter har ändrats. Betala medlemsavgiften med den pappersfaktura du får, så undviker du påminnelsefaktura. Gör vid behov en ny e-fakturabeställning i din nätbank.
Om du är direktmedlem i kassan kan du kontrollera saken via eKommunikation under Lägesinformation. Om du är medlem via Juristförbundet kan du kontrollera saken via förbundets medlemsportal.
Medlemskapet i LL-kassa upphör inte automatiskt när du går i pension, utan du måste säga upp dig från medlemskapet skriftligen, t.ex. genom att skicka ett meddelande via eKommunikation.
Anvisningar för utträde finns här.
Arbetslöshetskassan har rådgivningsskyldighet. På vår webbplats berättar vi om situationer då man gör klokt i att utträda ur kassan och om situationer då det är bra att hålla sitt medlemskap i kraft. Utträdet kan ha en betydande inverkan på en persons utkomst, så ibland när vi har mottagit en anmälan om utträde måste vi fortfarande be om bekräftelse på utträdet.
Medlemskapet i arbetslöshetskassan kan upphöra t.ex. på grund av försummelse av medlemsavgiften. En utesluten medlem kan omedelbart återansluta sig till kassan om villkoren för anslutning uppfylls.
Medlemskapet börjar som ett nytt medlemskap och de gamla medlemskapsperioderna kan inte räknas till godo på grund av uteslutningen.
Online-tjänster, eKommunikation
Du kan logga in på eKommunikation med dina personliga bankuppgifter, mobilcertifikat eller certifikatkort.
Vi kommunicerar med medlemmarna huvudsakligen via den säkra e-tjänsten eKommunikation. Vi skickar dig en notifikation när det finns ett nytt meddelande att läsa i eKommunikation.
Kassan kommunicerar huvudsakligen via eKommunikation bland annat av informationssäkerhetsskäl. I den elektroniska tjänsten loggar man in genom stark autentisering, vilket innebär att det är ett informationssäkert sätt att skicka dagpenningsansökan och bilagor eller ett meddelande till kassan. Om medlemskapet ännu inte har trätt i kraft använder vi skyddad e-post.
Kassan skickar e-postmeddelanden eller meddelanden via eKommunikation som skyddade när de innehåller känslig information. Medlemskap i arbetslöshetskassan betraktas som känslig information.
Ändringar i arbetet och kontaktuppgifter
Det är inte nödvändigt att meddela kassan om byte av arbetsgivare eller arbetsuppgift eller ändringar i lönen.
Dina kontaktuppgifter behöver hållas uppdaterade så att till exempel medlemsavgiftsfakturorna når dig i tid. Du kan uppdatera och komplettera dina kontaktuppgifter under Mina uppgifter i eKommunikation. Observera att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata uppdaterar dina uppgifter när det gäller den officiella adressen (exkl. utlandsadresser). Om du bor mer permanent på någon annan adress än den som du har angett i befolkningsdatasystemet, ska du själv regelbundet uppdatera adressuppgifterna i kassans eKommunikation.
Det går inte att pausa eller göra uppehåll i medlemskapet i kassan. Det lönar sig att behålla medlemskapet i kraft, eftersom ett tidigare medlemskap inte kan utnyttjas eller räknas till godo om du lämnar och senare ansluter dig till kassan igen. Vid återanslutning ska alla villkor för erhållande av inkomstrelaterad dagpenning uppfyllas från början.
En förutsättning för att bli medlem i LL-kassa är en viss examen och arbete i löntagarställning. Examina är läkarexamen, veterinärexamen eller tandläkarexamen samt juristexamen. Också studerande inom ovan nämnda branscher kan ansluta sig till och höra till LL-kassa medan de arbetar.
Om du har den examen som kassans stadgar förutsätter och byter bransch, kan du fortfarande höra till LL-kassa.
Inkomstrelaterad dagpenning
För att få inkomstrelaterad dagpenning förutsätts att kassans medlem är tillräckligt sysselsatt under medlemstiden. Detta villkor kallas arbetsvillkor. Vanligtvis innebär detta minst 12 månaders lönearbete.
LL-kassa utreder om en medlems arbetsvillkor uppfylls först i samband med behandlingen av ansökan om dagpenning, varvid kassan har tillgång till alla uppgifter som behövs för att utreda rätten till inkomstrelaterad dagpenning och beräkna dagpenningens storlek.
Läs mer om förutsättningar för att få inkomstrelaterad dagpennig
Observera att förutom att arbetsvillkoret uppfylls förutsätter uppkomsten av inkomstrelaterad dagpenning att jobbsökning inleds vid arbets- och näringsbyrån och att det inte finns något arbetskraftspolitiskt hinder för utbetalning av arbetslöshetsförmån, såsom företagande på heltid eller studier. Arbets- och näringsbyrån utreder arbetssökandens rätt till arbetslöshetsförmåner i fråga om arbetskraftspolitiska frågor i det skede då jobbsökningen inleds.
Se ansökningsanvisningar om du blir arbetslös eller permitterad
Om du själv säger upp dig från arbetet utan någon i lagen föreskriven godtagbar orsak förelägger arbets- och näringsbyrån, beroende på anställningsförhållandets längd, dig en karens på antingen 30 eller 45 dagar från det att anställningsförhållandet upphört. Under karensperioden betalas inte inkomstrelaterad dagpenning. Efter karensperioden kan du vara berättigad till inkomstrelaterad dagpenning.
Arbets- och näringsbyrån eller en sakkunnig inom kommunförsöket kan erbjuda dig arbetserbjudanden medan du ansöker om utkomstskydd för arbetslösa. Arbets- och näringsbyråns erbjudanden förutsätter att du söker jobb och meddelar arbets- och näringsbyrån att du inom utsatt tid söker arbete eller annan service.
Du kan förlora din rätt till utkomstskydd för arbetslösa för viss tid eller tills vidare efter flera försummelser, om du till exempel låter bli att söka en plats. Det lönar sig alltid att kontakta arbetsgivaren på önskat sätt, även om du bedömer att du inte lämpar dig för arbetet.
Du kan få inkomstrelaterad dagpenning om du har fått sjukdagpenning för maximitiden, du fortfarande av hälsoskäl är oförmögen att arbeta och din arbetsgivare inte har möjlighet att erbjuda dig arbete efter din arbetsförmåga. Förutsättningen är att du har ansökt om invalidpension.
För att få inkomstrelaterad dagpenning ska du uppfylla arbetsvillkoret och anmäla dig som arbetssökande hos arbets- och näringsbyrån.
Lämna in följande bilagor i samband med din första ansökan om inkomstrelaterad dagpenning:
- Arbetsgivarens löneintyg för tiden före obetald sjukledighet för minst 12 månader. Av löneintyget ska framgå eventuella obetalda perioder, specificerade poster som inte hör till grundlönen samt de tider för vilka du har fått nedsatt lön för sjukdomstid.
- En skriftlig anmälan från arbetsgivaren om huruvida arbetsgivaren har erbjudit arbete efter din arbetsförmåga.
- Ett giltigt läkarintyg.
- I ansökan om inkomstrelaterad dagpenning ska du ange om din ansökan om invalidpension är under handläggning eller, om ansökan har avslagits, lämna in en kopia av beslutet.
Se även
I regel kan man inte få inkomstrelaterad dagpenning under heltidsstudier. Således kan den som studerar juridik eller medicin få rätt till inkomstrelaterad dagpenning tidigast efter examen.
Den som studerar på heltid kan dock tjäna in rätt till inkomstrelaterad dagpenning genom arbete under studierna. För att få rätt till inkomstrelaterad dagpenning förutsätts vanligen 12 månaders lönearbete. Lönearbetet kan bestå av flera olika arbetsperioder under studierna och det kan också bestå av deltidsarbete, om utbetalda lönen har varit minst 465 euro per månad.
Det lönar sig att hålla medlemskapet i arbetslöshetskassan i kraft när man studerar. På så sätt tjänar du in rätt till inkomstrelaterad dagpenning på basis av de arbetsperioder du har utfört för den händelse att du inte blir sysselsatt genast efter att du blivit färdig.
Se även
En verkställande direktör kan få inkomstrelaterad dagpenning på grund av arbetslöshet, om definitionen av företagare enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa inte uppfylls på basis av ägarandelen.
En verkställande direktör som inte står i anställningsförhållande till ett bolag kan inte få inkomstrelaterad dagpenning under permittering, eftersom permittering av en verkställande direktör inte anses vara sådan permittering enligt arbetsavtalslagen som avses i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. En sådan situation råder i allmänhet för ett aktiebolags och ett andelslags verkställande direktörer, eftersom de inte står i anställningsförhållande till bolaget.
Till verkställande direktörer i arbetsavtalsförhållande, såsom en förenings verksamhetsledare, kan även för permitteringstiden betalas inkomstrelaterad dagpenning.
Familjemedlem till företagare
Du betraktas som en familjemedlem till en företagare, om du arbetar i ett företag där du inte själv äger någon andel eller utövar bestämmandeinflytande, men där din familjemedlem är företagare enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa.
Ändringar i ägarandelen
Eventuella förändringar i ägarandelar eller boendeförhållanden kan påverka om du anses vara löntagare eller företagare. Om du till exempel förvärvar en ägarandel på mer än 0 procent av din familjs företag ändras din ställning från löntagare till företagare och du tjänar inte längre in arbetsvillkoret för löntagare som medlem i LL-kassa.
Om du arbetar som företagare
Om du bedriver företagsverksamhet på heltid, rekommenderar vi att bli medlem i Företagarkassan.
Se även
Beloppet för inkomstrelaterad dagpenning beräknas på basis av den genomsnittliga lön som influtit under minst 12 månader.
Den månadslön som ligger till grund för dagpenningen och som syns i beslutet om dagpenning motsvarar inte din faktiska månadslön, eftersom det lagstadgade ArPL-avdraget, som är 3,76 procent år 2024, dras av från den lön som influtit.
Av beslutet om inkomstrelaterad dagpenning framgår hur din inkomstrelaterade dagpenning har beräknats.
Ansökningarna behandlas i den ordning de kommer in.
Målet är att behandla de första ansökningarna inom två veckor räknat från den dag ansökan har kommit in.
Fortsatta ansökningar behandlas vanligen inom några vardagar räknat från den dag då ansökan kommit in. Ansökningar från helt arbetslösa och permitterade behandlas i allmänhet den dag då ansökan kommer in.
Dagpenning betalas ut följande bankdag från den dag då ansökan behandlas.
Om vi behöver mer information för att behandla din ansökan kontaktar vi dig. Eventuella begäranden om ytterligare utredning skickas till eKommunikation och du får ett meddelande per e-post eller sms om att ett meddelande kommit till eKommunikation.
LL-kassa betalar inkomstrelaterad dagpenning fem dagar i veckan, dock inte för helgdagar.
Du ser dagpenningsbeslutet och betalningsdeklarationen i eKommunikation. Beslutet postas också separat till dig.
LL-kassa lämnar uppgifterna om den utbetalda förmånen till inkomstregistret inom fem kalenderdagar från betalningsdagen.
Om du blir sjuk kan du få inkomstrelaterad dagpenning ännu för den självrisktid som hör till FPA:s sjukdagpenning. Självrisktiden för sjukdagpenning är sjukdomsdagen och följande 9 vardagar (måndag till lördag). För att inkomstrelaterad dagpenning ska betalas för sjukdagpenningens självrisktid förutsätts att du har varit mottagare av inkomstrelaterad dagpenning strax före insjuknandet.
Om din sjukdom varar längre än självrisktiden för sjukdagpenningen, ansök om sjukdagpenning hos FPA. Inkomstrelaterad dagpenning kan inte betalas för den tid då du får sjukdagpenning.
Ange insjuknandet och sjuktidens längd i samband med ansökan om inkomstrelaterad dagpenning.
Om du på grund av sjukdom är på sjukhus eller i institutionsvård, ange också detta i ansökan. Enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa har du inte rätt till inkomstrelaterad dagpenning om du får sjukhusvård eller annan motsvarande institutionsvård.
Beloppet för din inkomstrelaterade dagpenning beräknas i allmänhet om när du efter utbetalningen av inkomstrelaterad dagpenning har varit i arbete så länge att arbetsvillkoret uppfylls. Uppfyllandet av arbetsvillkoret innebär i allmänhet minst 12 månaders lönearbete efter att du första gången fått dagpenning.
Observera att du kan tjäna in ett nytt arbetsvillkor också under permittering eller deltidsarbete.
När arbetsvillkoret på nytt har uppfyllts börjar maximitiden för dagpenningsperioden (300/400/500 dagar) räknas från början, och då fastställs en ny självrisktid på sju dagar för vilken dagpenning inte betalas.
Om du får stöd för hemvård av barn, dras det av till fullt belopp från din inkomstrelaterade dagpenning. Eventuellt kommuntillägg dras inte av från den inkomstrelaterade dagpenningen.
Om stödet betalas till din make, dras det av från din inkomstrelaterade dagpenning när din make arbetar, studerar, bedriver företagsverksamhet eller är arbetsoförmögen.
Det hemvårdsstöd som betalas till din make minskar inte din inkomstrelaterade dagpenning när
- maken själv vårdar barnet och därför inte har rätt till arbetslöshetsförmån,
- makens lönearbete är ringa och arbetet hindrar inte att maken själv vårdar barnet (anges alltid separat till kassan),
- maken är arbetslös och hemvårdsstödet dras av från dagpenningen eller
- om maken får moderskaps-, faderskaps- eller föräldrapenning utöver hemvårdsstöd.
Meddela kassan i samband med din ansökan om inkomstrelaterad dagpenning, om du eller din familj ansöker om eller får stöd för hemvård av barn.
Om du ansöker om dagpenning på nytt efter arbete och ditt arbete har varat mindre än 12 månader betalas dagpenningen i allmänhet till samma belopp som innan du var i arbete.
Om ditt arbete har varat längre än 12 månader beräknas dagpenningens belopp i allmänhet på nytt på basis av de senaste lönerna.
Se även
Beskattning av förmåner
Du behöver inte skicka det skattekort som du fick i början av året till oss, eftersom vi får de uppgifter om förskottsinnehållningen som träder i kraft i februari direkt från Skatteförvaltningen. I januari används ännu föregående års skattekort.
På förmåner som arbetslöshetskassan betalar tas skatt ut med den skattesats som gäller för lönen, dock minst 25 procent. Skatt på omställningspenning ut enligt löneskattekortets tilläggsprocent.
Du kan beställa ett ändringsskattekort för förmånen. Då innehålls skatten med skattesatsen enligt ändringsskattekortet. Ändringsskattekort för förmån kan du beställa direkt till kassan via Skatteförvaltningens e-tjänst MinSkatt. Uppgifterna på ändringsskattekortet överförs elektroniskt från Skatteförvaltningen till kassan följande vardag.
På förmåner som arbetslöshetskassan betalar tas skatt ut med den skattesats som gäller för lönen, dock minst 25 procent. Skatt på omställningspenning innehålls enligt löneskattekortets tilläggsprocent.
Om du beställer ett förmånsskattekort innehålls skatten enligt med skattesatsen på ändringsskattekortet. Ändringsskattekort för förmån kan du beställa direkt till kassan via Skatteförvaltningens e-tjänst MinSkatt. Uppgifterna på ändringsskattekortet överförs elektroniskt från Skatteförvaltningen till kassan följande vardag.
Observera att vi inte automatiskt får dina ändrade skatteuppgifter av Skatteförvaltningen när ett nytt skattekort har räknats för löneinkomst.
Vi lämnar Skatteförvaltningen uppgifter om betalda förmåner och verkställda förskottsinnehållningar.